Client case: ‘Hogeschool van Amsterdam’

Verwachte leestijd 3 minuten

Vandaag presenteren we de client case Hogeschool van Amsterdam, een opleidingscentrum voor hoger onderwijs dat zich richt op een toegepaste wetenschapsbenadering.

Met het einde van de zomer gaat de school weer van start en daarmee staan honderden studenten voor een nieuw schooljaar vol uitdagingen en nieuwe mensen. Om deze reden wilde UP Digital zijn steentje bijdragen en een spel creëren zodat de nieuwe studenten elkaar op een ontspannen en leuke manier konden leren kennen.

Hoe maak je kennis met elkaar én met de locatie?

We worden voor steeds meer uiteenlopende vragen benaderd. Zo ook om een game te ontwikkelen als onderdeel van de introductie voor nieuwe eerstejaars bij de opleiding Commerciële Economie van Hogeschool van Amsterdam (HvA).

Een aanvraag waar we onze tanden in konden zetten. Met succes, want de game wordt inmiddels al meerdere jaren ingezet! We vroegen Jeroen Prent, opleidingsmanager bij HvA, naar hoe hij zowel de samenwerking als de reacties van studenten beleefde.

Wat was het doel?

We wilden dat de studenten op een ongedwongen manier elkaar en onze locatie leerden kennen middels een interactief onderdeel inclusief fun- en competitie elementen.

Hoe zag het spel eruit?

De Introductie Game, zoals we hem genoemd hebben, is een interactieve campus tour met ondersteuning van een app op je telefoon. In teams gingen studenten op pad om alles te weten te komen over de omgeving, de campus en de opleiding. Zo ontdekten zij belangrijke plekken, zoals de bibliotheek en de kantine en leerden ze ook allerlei leuke weetjes en feiten over de school. De voortgang en resultaten van het spel waren live te volgen en zichtbaar na het spel. Het team met de meeste punten won het spel.

De game liep uitstekend, was volledig in onze huisstijl en we kregen veel enthousiaste reacties van de studenten. Het was enorm ongedwongen en informeel. Precies dat wat we de studenten mee willen geven tijdens zo’n introductieweek.

Hoewel sommigen ook gewoon de kroeg in zijn gedoken, maar dat vinden we ook een teken van socialisering en dat was uiteindelijk het doel van de game. We gaan hem komend jaar ook zeker weer inzetten. Het leuke is, is dat de game in aangepaste variant ook online is te spelen. Wel zo handig mocht dit vanwege omstandigheden een keer verstandiger zijn.

Hoe verliep de samenwerking?

Die liep uitstekend. We hebben elkaar een paar keer gesproken. Eerst op jullie locatie en daarna bij ons. We hebben de wederzijdse verwachtingen en de mogelijkheden afgestemd en daarna gingen we al heel snel het proces is. Dat was een intensief proces, want om een game van deze omvang samen te stellen vergt nogal wat in een grote organisatie als die van ons. Maar we zijn tot op het laatste moment goed ondersteund. Jullie zorgden ervoor dat alles steeds geregeld werd, ook al haalden wij soms onze deadline met het aanleveren van input niet. Met als resultaat deze mooie game. 

Wat kan er volgende keer (nog) beter?

Wil je het maximale uit zo’n game halen en er echt maatwerk van maken, dan betekent dit dat je als organisatie er zelf ook effort in moet stoppen, want de inhoud moet vanuit ons komen. Daar hebben wij ons wel een beetje in vergist, omdat er veel schakels binnen de organisatie mee gemoeid zijn.

Bij een volgende aanvraag zouden we hier meer tijd voor vrijmaken. Dit is jullie niet aan te rekenen, maar was voor ons wel een verbeterpunt. Voor komend introductiejaar gaan we daarom nog even kijken naar de inhoudelijke kant. Jullie techniek staat verder helemaal klaar.